Kenelle Yrityskatsastus on tarkoitettu!
Yrityskatsastus on suunniteltu joustavaksi työkaluksi useisiin eri tilanteisiin:

Yrityskatsastusta voidaan käyttää kun
- Yrittäjä kaipaa keskustelukumppania varmistaakseen, että toiminnan suunta on oikea
- Yrittäjä on monasti yksin yrityksen arkipäiväisten haasteiden ja kysymysten kanssa.
- Ei ole ketään, kenen kanssa luottamuksella voisi testata omia näkemyksiään tai saada palautetta tehdyistä päätöksistä.
- Saada kenties uusiakin näkökulmia asioihin.
- Yrityskatsastus on tarkoitettu palvelemaan yrittäjiä juuri tällaisiin tilanteisiin, auttamaan ahdistunutta ahertajaa auvoisempaan arkeen
- Yrittäjä/yritys on muuttuneen toimintaympäristön synnyttämän muutostarpeen edessä
- Mitä tehdä kun kauppa ei käy enää entiseen tapaan.
- Asiakkaat kaikkoavat tai kilpailijat ajavat ohi. Miten kehittää omaa kilpailukykyä, parantaa tehokkuutta ja kannattavuutta tai löytää uusia asiakkaita.
- Näihin kysymyksiin Yrityskatsastus hakee käytännönläheisiä vastauksia yhteistyössä yrittäjän kanssa.
- Yrityskatsastusvinkki: Yrityksesi uusi huomen voi olla vain yhden päätöksen päässä!
- Yrittäjä haluaa myydä yrityksensä joko osin tai kokonaan
- Yrityksen myyntitilanteessa saat Yrityskatsastuksesta käytännönläheisen ja ulkopuolisten ammattilaisten tekemän analyysin, jota voit käyttää arvonmäärityksen tukena.
- Läpikäydyt ja dokumentoidut toimintatavat lisäävät ostajaehdokkaden luottamusta ja auttavat kauppaneuvotteluissa.
- Yrityskatsastus auttaa määrittelemään myös tarvittavan tuen jatkajalle muutosvaiheessa mm. miten myyjä esittelee jatkajan verkostolleen.
- Esim. Varsinais-Suomessa vuosittain n. 500 yritystä etsii uutta omistajaa ja vain noin 200 on oma jatkaja valmiina lähipiiristä.
- Yrityskatsastusvinkki: Ja muista, paremmasta yrityksestä saa aina paremman hinnan!
- Linkkejä: Yrityskaupan muistilista, Myyntiprosessin kuvaus TEM,
- Yrittäjä on sukupolvenvaihdoksen johdosta ”siirtämässä” yritystään nuoremmalle sukupolvelle
- Sukupolvenvaihdoksessa Yrityskatsastus auttaa määrittelemään jatkajan tarvitseman tuen, jonka perusteella jatkaja ja luopuja voivat yhdessä sopia miten ja kuinka pitkään tukea annetaan.
- Yrityskatsastuksen käytännönläheinen ja ulkopuolisten ammattilaisten tekemä analyysi toimii myös arvonmäärityksen tukea.
- Läpikäydyt ja dokumentoidut toimintatavat lisäävät yhteisymmärrystä osapuolten välillä
- Yrityskatsastusvinkki: Sukupolvenvaihdos on tunnetta ja järkeä, siksipä on Yrityskatsastus tärkeä!
- Linkkejä: Yrittäjien opastus, Verohallinnon ohjeita, TEM:n YritysSuomi, Kauppakamarin opas, ELY, Rahoitus TEM, Lainat Finvera,
- Yrittäjä tai yrittäjäksi aikova on ostamassa yritystä
- Yrityksen ostotilanteessa Yrityskatsastus antaa käytännönläheisen ja puolueettoman näkemyksen ostettavan yrityksen toimintatavoista.
- Yrityskatsastuksen analyysi kuvaa yrityksen nykyprosesseja ja antaa konkreettisia toimenpide-ehdotuksia kannattavuuden parantamiseksi.
- Ostajaehdokas saa ulkopuolisen näkemyksen yrityksestä päätöksentekonsa pohjaksi.
- Yrityskatsastusvinkki: Älä ostaa sikaa säkissä, osta ensin Yrityskatsastus!
- Linkkejä: Yrittäjät, Yrityksen myynti, Myynnissä olevia pienyrityksiä,
- Yrittäjä haluaa uusia asiakkaita ja haluaa osoittaa toimintakykynsä
- Kun haluat uusia asiakkaita tai yhteistyökumppaneita, nousevat keskusteluissa esiin yleensä toimintavarmuus, tehokkuus ja oman tekemisen hallinta.
- Yrityskatsastuksen analyysin avulla voit selkeämmin vakuuttaa potentiaalisille yhteistyökumppaneille toimintavoistasi ja luotettavuudestasi.
- Käytännönläheiset toimenpide-ehdotukset auttavat sinua hyödyntämään verkostoitasi paremmin ja onnistuneella viestinnällä lisäämään myyntiä.
- Yrityskatsastusvinkki: Yrittäjä! Älä lähde mopoautolla moottoritielle, vaan viritä kulku kohdalleen Yrityskatsastuksella!
- Muitakin hyviä syitä löytynee runsaasti…
Yrityskatsastus on perustarkastus ja tarvittaessa siihen voidaan tuoda asiantuntijoiden osaamisen lisäelementtejä esim.
- Yrityksen ISO-auditointi
- Yritysmuodon muutokset
- Siirtyminen sähköiseen taloushallintoon johdon raportoinnin tehostamiseksi
- Uuden modernimman markkinointistrategian laadinta ja käyttöönotto
