PipeDrive – Asiakashallinta (CRM)

Asiakashallintajärjestelmiä on markkinoilla runsaasti. Osa palvelee taloushallintoa, osa toiminnanohjausjärjestelmää jne. Olemme tutustuneet markkinoilla oleviin asiakashallintajärjestelmiin ja testien perusteella päätyneet suosittelemaan PK-yrityksen myyntiä tukevaksi asiakashallintajärjestelmäksi Pipedrivea. Pipedrive sisältää runsaasti muokattavia  ominaisuuksia ja on edullinen käyttää. Lisäksi sen integraatiot esim. yleisimpiin talousohjelmistoihin tehostavat yrityksen prosesseja.
Pipedriven ominaisuudet tukevat yrityksen tehokkaasti myyntitoimintaa erityisesti jos asiakasliidejä on runsaammin.

Lisätietoja www.pipedrive.com/fi/.  Alla kaksi videota PD 60 sekunnissa ja 25 min esittelyvideo.

Tässä tarkastellaan peruskäyttöön sopivan Advance-version toimintoja. Mikäli käytössäsi on Professional, on  mm. ryhmäsähköpostein yhteislähetys mahdollista.

Liidibuusteri-lisäosalla saat oman käyttöön Chatbotti-, Live-Chat-, Prospektori- ja Verkkolomakkeet-ominaisuudet. Verkkovierailijat-lisäosalla voit tunnistaa sivuillasi vierailevat organisaatiot ja tietoja heidän liikkeistään. Eli laajennusmahdollisuuksia on kun perustoiminnot on otettu haltuun. 

  1. Asiakasrekisterin rakentaminen

    1. Yrityskortti, hyvät oletuskentät ja mukautettavissa vapaasti (esim. lisää Fonecta Yritys Finder -linkki ja näet esim. taloustiedot ajan tasalla)
    2. Henkilökortti, hyvät oletuskentät, mukautettavissa esim. LinkedIn-linkki
    3. Tuotekortti, 
    4. Liidi-/Kauppakortti
    5. Kaikki kortit sisältävät perusdatan ja niitä voi räätälöidä omilla kentillä
    6. Yhteensovitettava muiden datajärjestelmien kanssa ennen toiminnan aktivoitumista
    7. ym.
  2. Asiakasryhmien rakentaminen ja operoiminen ryhmillä

    1. Nykyisten asiakkaiden tuonti esim. Taloushallinnon asiakasrekisteristä
    2. Liidi-/prospektilistojen tuonti (Finder, Vainu, erilaiset toimialalista ym.)
    3. Manuaalinen asiakassyöttö
    4. Lisäosaohjelmia: liidibuusteri- ja verkkovierailijat-lisäosia
    5. Asiakkaiden ryhmittely eri muuttujilla – (mahdollistaa kohdennetun kampanjoinnin esim. rakennusliikkeet Turku)
    6. ym.
  3. Asiakaskampanjointi

    1. Sähköpostin synkronointi (Office 365, Gmail ym.)
    2. Sähköpostipohjien laadinta (sisältää liitteet, linkit, kuvat ym.)
      1. Kuukausikirjeet
      2. Kampanjat 
      3. Aloitusinfot
      4. ym.
    3. Sähköpostipohjalle personoitu lähettäminen (n. 1-2 min/asiakas)
      1. Valmiilla pohjalla
      2. Lähettäjä kenttään vastaanottajan, jolloin linkittyy
      3. Otsikkorivin ja tervehdyksen personointi
    4. Lähetyksen seuraaminen
      1. Avannut, milloin, montako kertaa
      2. Avannut hyberlinkit (esim. yrityksen eri tuotesivuille) kertoo kiinnostuksesta
      3. Syntynyt meilikeskustelu tallentuu
    5. Lähetys toimintoineen ja vuoromeilailu dokumentoituu asiakkaan profiiliin
    6. Kuumien (avanneiden/aktiivisten) vastaanottajien löytyminen
    7. Isompien ryhmälähetysten mahdollisuus lisäohjelmalla
    8. ym.
  4. Markkinointiviestintäputkien rakentaminen

    (vrt. Myyntiputki)
    1. PK-yrityksessä markkinointiviestintä ja myynti nähdään yhtenä putkena
      1. VMM-putki – Viestintä-Markkinointi-Myynti
      2. MVM-putki – MarkkinointiViestintä-Myynti
        Luo case ja kuljeta sitä myyntiputkessa sitä mukaa kun projekti etenee. Käytössäsi on selkeä reaaliaikainen tilannekuva.
  5. Myyntiputkien rakentaminen

    (oma näköinen)
    1. Projekti-/kampanjakohtaisesti
      1. Projektin tai kampanjan toistuessa, aiemmat putket ovat tukena
        1. Kopioitavissa
        2. Niiden tulokset antavat ennustettavuutta esim. myyntitavoitteiden määrityksessä
        3. Asiakasliiden uudelleen järjestelty- ja määrittelymahdollisuutta (esim. vihreä-keltainen-punainen)
    2. Putken stepit (esim. laajaversio Laku)
      1. Valittu potentiaaliksi (Prospect)
      2. Sähköpostin lähetys (Email)
      3. Aktiivisuus (Activ)
      4. Soitto, vastattu! (Call)
      5. Verkkokokous – TEAMS/ Google Meets/Zoom
      6. Kartoitus (oma esikysely esim. tarjouksen valmisteluun)
      7. Tarjous
      8. Vahvistettu kauppa
      9. Toimitettu
      10. Laskutettu
         
      11. Parkki (välillä kauppa ”roikkuu”)
      12. Kauppa (tämä päättää kaupan ja vie myynnin pois putkelta)
      13. Menetetty (Lost)
  6. Kalenterin käyttö

    1. Voidaan tehdä muistiinpanoja (työajan seuranta, projektin toimintojen seuranta, aktiivisuus ym.).
    2. Esim. puhelu, kokous, tehtävä, määräaika, sähköposti, lounas, TEAMS/ZOOM, lisäselvitys ym.
    3. Kaikki asiakassignaalit saadaan kiinni, mikäli ne vain muistetaan laittaa kalenteriin – kaikki yhdessä paikassa. 
  7. Asiakashallinnointi – projektit

    1. Perustaminen
      1. Ensimmäisellä kerralla tuotuna asiakaskortit (organisaatio ja henkilö) eivät ole täysin kunnossa, mutta kun ne on kerran laitettu, voi niistä jatkossa toimia tehokkaasti kertyvän datan tukemana
      2. Mahdollistavat systemaattisen toiminnan vaikka kuukausikirjein, kvartaaleittain tms.
    2. Projektien hallinta
      1. Jos käytössä yksi erillinen tili ([email protected] toimisto@… tms) voi projektin vetäjä operoida tilannetta kirjaten.
      2. Kun syntyy haaste, jossa tarvitaan muun osaajan tukea, voidaan esim. pikaviestillä (Signal-ryhmät) kutsua tukea (esim. CEO, tsekkaatko case Yritys Oy) jolloin ko. hlö kirjautuu järjestelmään samoilla tunnuksilla ja käy katsomassa projektivetäjän tekemät valmistelut ja kommentit Yritys Oy:n asiakastililtä. Tekee sinne oman muistiinpanosta ratkaisuehdotukseksi/hyväksynnäksi tms. ja lähettää pikaviestin kuittauksen. Tällöin projektivetäjä voi jatkaa…
    3. ym.
  8. Raporttinäkymät

    1. Iso joukko erilaisia raportteja
      1. Myyntiputken seuranta
        1. Montako ja missä vaiheessa
        2. Joko kpl- tai €-määrillä
        3. Nähdään Siilon prosentit -vrt. edellisiin kampanjoihin! Analytiikkaa
      2. Aikaseuranta
        1. Kuukausimyynti
        2. Kvartaalimyynti
        3. Vuosimyynti
        4. Asiakasmyynti/v
        5. Kauppojen määrä tuoteryhmittäin
        6. Tuotemyyntiseuranta (kpl / €)
        7. Suoritetut aktiviteetit (määrä / kesto)
    2. Raportteja voidaan käyttää moninaisesti tavoitteiden mukaan
      1. Oman työn seurantaa
      2. Yksittäisen projektin asiakkaan seurantaan
      3. Kampanjoiden seurantaan ja esim. vertaamalla aiemmin samalla asiakasryhmälle tehdyn kampanjan lukujen valossa ennustettavuutta ja seurantaa tulevan kampanjan vaikutuksiin. 

Pipedrive 30 sekunnissa

Pipedrive tutorial 25 min